Färsk reseundersökning från Stena Line Hvergang! När svenskar åker på shoppingsemester utomlands går färden västerut. Nästan var tredje svensk shoppingresa har Danmark som destination. Det visar Stena Lines Resebarometer, en färsk undersökning om svenskars resvanor.
Stena Line har i samarbete med undersökningsföretaget ScandInfo undersökt 1020 vuxna svenskars inställning till resor och turism. Höstens premiäromgång har temat "shoppingsemester" och den visar att svenskarna i allmänhet är intresserade av att ägna en helg åt shopping utomlands. Stena Line har i samarbete med undersökningsföretaget ScandInfo undersökt 1020 vuxna svenskars inställning till resor och turism. Höstens premiäromgång har temat "shoppingsemester" och den visar att svenskarna i allmänhet är intresserade av att ägna en helg åt shopping utomlands. 52 procent har åkt eller planerar att åka på en shoppingsemester. Mest intresserade av alla är smålänningarna, där 69 procent uppger att de har åkt eller planerar att åka. Svenskarnas främsta resmål när det gäller shopping är vårt västra grannland, Danmark. 29 procent av dem som varit på shoppingsemester har förlagt den dit. De mest frekventa Danmarksresenärerna är boende i södra och västra Sverige, liksom i Småland. I dessa tre områden har mellan 40 och 50 procent besökt just Danmark. - Danmark är generellt svenskarnas främsta resmål och var fjärde utlandsresa går ju faktiskt dit. Svenskarnas fäbless för Danmark beror ju till stor del på att städer som Ålborg, Århus och Köpenhamn kombinerar ett fantastiskt shoppingutbud med en skön och trevlig atmosfär, säger Martin Ahlgren, som ansvarar för Stena Lines Resebarometer. Danmark är alltså det mest frekventa resmålet, men när svenskarna får namnge sitt önskeland för shopping hamnar istället Tyskland i topp, före Italien och Frankrike. - Tyskland är som gjort för en shoppingresa för svenskar. Enkla och snabba resvägar, stort och annorlunda utbud och bra priser, säger Martin Ahlgren. Oavsett vilket land som svenskarna föredrar är det i första hand bättre priser som lockar, följt av ett annorlunda utbud. Resväskan packas framförallt med kläder och skor. 45 procent anger mode som främsta shoppingvara, medan vin och sprit hamnar tvåa med 34 procent. För många svenskar är det betydelsefullt att kunna ta med sig bilen på shoppingsemestern. Resvägen går då via färja. 50 procent föredrar resesättet bil och färja medan 29 procent satsar på bil och broförbindelse, visar Stena Lines Resebarometer.